Keresés ebben a blogban

2018. július 20., péntek

Tejfeldolgozás házilag, ahogy én készítem IV. - vaj

Ha már tejtermék, akkor miért ne tartozna hozzá a vaj, tejföl, azaz a tejszín "tovább gondolása"?!


A szokásos előkészületekhez leírtaknál néha szándékosan, néha véletlenül más dolgok történnek nálam. ( lásd. túrókészítés ).
Amikor a tejet oda teszem megaludni ( az én módszerem szerint persze ), néha megesik, hogy korábban "megpiszkálom".

Adott tehát a friss tej (aki felhasználás előtt hőkezeli, az hőkezeli, aki nem, az nem... ).
Ezt a friss tejet kinthagyom szobahőmérsékleten egy éjszakára/napra, ( attól függ, mennyire van meleg a lakásban ).
A tetejére felgyűlik a zsír, azaz van tejszínünk! ( Gyorsított verzióban lehet kapni ukrán tejszeparátort és azzal el lehet választani a tejzsírt, azaz a tejszínt, így lesz sovány tejünk és tejszínünk ).

Van tehát tejszínünk a tejünk tetején. Merőkanállal óvatosan leszedjük a tetejéről egy külön ( hiperszuper tiszta ) tálba.

Praktika
Régen olyan edényekben pihentették a tejet, amelynek a széle kifelé szélesedik és minél laposabb. Így könnyebben hozzáfértek a tej tetején összegyűlt tejszínhez.
A paraszti lelemény még speciális merítőeszközt is kitalált hozzá, egy laposkás tányért. 
Nyilván mindenki ismeri a bolti tejszínt, ennek is olyan sűrűnek kell lennie, ( folyékony, de mégis "tömörebb" ).


Ha ezt a tejszínt berakjuk a hűtőbe kb. 12-24 órára, akkor nagyon szépen "átalakul" tejföllé. Ezt gyorsított eljárásban be lehet "fertőzni" házi tejboltban vett tejföllel, azaz bele tenni a tejszínbe egy kanál kész tejfölt, lényegesen gyorsabban alakul át. Másik módszerrel a tejszínbe keverhetünk 40 fokon mezofil starter kultúrát.

Ha vajat szeretnénk belőle készíteni, akkor elég egy éjszakára, hűvösre, mondjuk a hűtőbe tenni. Másnap reggel ( vagyis 10-12 óra pihenés után ) a tejszínt elkezdjük vajjá dolgozni.

Egy kis történelem
A vajkészítésnek régen megvoltak a speciális eszközei, például a vajköpülő.
Később ezt is gépesítették. Első képen egy ma már muzeális vajkészítő látható, míg a másodikon egy ma is kapható, használható darab.
Én próbáltam a habverős dolgot, de nem vált be, vajköpülőm nincs, így a youtube-n láttam egy videót, amit kipróbáltam és nekem bevált.

Igaz, kell némi kondíció hozzá, de nagyon örültem a végeredménynek.


A 10-12 órás hűtőben való pihentetése után a tejszínt dunsztos üvegbe raktam, nem tele, kb. félig. Lezártam és elkezdtem rázni ( mint a barmixerek a koktélt ).
Folyamatosan ráztam, hiába görcsölt a karom/kezem, akkor is. Kb. 20 perc folyamatos rázás alatt elkezdett az üveg szélére kicsapódni a vaj és csak az írót rázogattam tovább.
Ha már azt látjuk, hogy a vaj mennyisége nem növekszik, akkor lehet egyet szusszanni.

Ez idő alatt a kicsapódott írót leöntjük az üvegből, a vaj úgy is le van rakódva valamelyik részén. Kikanalazzuk egy kis tálkába ( hivatalosan szűrőbe, de mégse volt kedvem átpasszírozni ezt az izommunkát a csapba ) a vajat, majd hideg folyó víz alatt félig döntve ( hogy távozzon a víz és az író ) addig gyúrom a vajat, amíg tiszta víz kezd el folyni a lefolyóba.
Ekkor szoktam egy szűrőbe tenni a vajat, nem passzírozom, nem nyomkodom bele.
Amikor már csak vízcseppes, bele teszem egy kis tálba, vajtartóba, a maradék vízcseppeket papírtörlővel leitatom, lehűtőm és kész is a vaj.
Tipp

Ha nincs otthon köpülőnk és rázni sem szeretnénk, van még alternatíva. Többen kipróbálták a kézi tekerős habverőt, s jó eredményekről számoltak be. Sok fiókban ott lapul még egy-egy ilyen régi, másra sem használható készülék.
Érdekesség

Akik szeretik a régi dolgokat, nekik ajánlom ezt a filmet.  A Tudor korabeli gazdaság 5. részében 8,42-től lépésről-lépésre végigkísérhetik, hogy készítették a vajat az 500 évvel ezelőtti Angliában. Igaz, azóta is így készítik a világ számos helyén, így nálunk is.

Jó köpülést és az eredményhez jó étvágyat kívánok.
Folytatás következik.

Írta: Tuboly Péterné Dia
2018 július 19.

Kiegészítő szöveg és kép forrásai: 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése