Keresés ebben a blogban

2018. október 27., szombat

Kutak engedélyeztetése


Hatalmas a káosz a kutak engedélyeztetése terén. Naponta jelennek meg cikkek e témában, de ahelyett, hogy a káoszt tisztulna, inkább egyre nagyobb.




Megpróbáljuk kinyomozni, hogyan is állunk a kutak regisztrálásával, engedélyeztetésével.

Megkerestük az összes törvényt, ami erre vonatkozik.
Három törvény az, ami a kutak engedélyeztetésével, regisztráltatásával foglalkozik és most fontos számunkra.
  • ·       1995. - engedély nélkül tilos kutakat létesíteni.
  • ·       2016. - a 2016. előtt létesült kutakat szankciók nélkül be lehet jelenteni 2018. december 31-ig.
  • ·       2017. - a 2018. január 1-ig létesített, engedély nélküli kutak is büntetés nélkül bejelenthetők , vagyis a 2016. és 20018. közöttiek és az ez időpontok előtt létesültek is.
  • ·       Jelenleg - javaslati szinten létezik a törvénymódosító javaslat, mely a bejelentési határidőt kitolná.


     Ezek ismerete sokaknak fontos, hisz a gyakorlat azt mutatja, hogy maguk a jegyzők sem teljeskörűen tájékozódtak a kutak engedélyeztetését illetően. Az a szóbeszéd terjedt el, hogy ahány jegyző, annyiféleképpen értelmezi a törvényt, így a lakosság számára kibocsátott tájékoztatók is ezerfélék. Természetesen szó sincs arról, hogy nem tudnak szövegértelmezni, vagy törvényt értelmezni.
Több jegyzői tájékoztatót és az alábbi jogszabályokat ismerve csupán annyi történt, hogy vagy egyik, vagy másik módosítást nem vették figyelembe.
Reméljük jelen összefoglalónk segít minden érintettnek a félreértések tisztázásában.

Alábbiakban mindegyikre kitérünk, de nézzük sorban!

Adott egy nagyon régi törvényünk, amelyben a kutak engedélyeztetéséről is szó van többek között. A netjogtárban ezek a törvények naprakészek, vagyis minden az eredeti törvény megjelenése óta történt módosítást is tartalmaznak. Ezek mindig az  épp aktuálisan hatályos jogszabályok. 
1995. évi LVII. törvény a vízgazdálkodásról * 
Elérhető itt:

Ennek a 29. §-a 7. bekezdése az, amit sokan nem jól tudnak:
(7) Mentesül a vízgazdálkodási bírság megfizetése alól az a létesítő, aki 2018. január 1-jét megelőzően engedély nélkül vagy engedélytől eltérően létesített vízkivételt biztosító vízilétesítményt, ha
a) a vízjogi fennmaradási engedélyezési eljárást 2018. december 31-ig kérelmezi, és
b) az engedély megadásának feltételei fennállnak.

Ez egyértelmű, de hogyan jutottunk el idáig, hisz volt szó 2016. előtt létesült kutakról is. S ez is okozza a bizonytalanságot, káosz, mert ezek a hírportálok, blogok, időről-időre előveszik a régi, jelen esetben 2 éves cikkeiket és ismét közreadják, hisz a 2018. december 31-i határidő, ami azóta sem változott, mindjárt itt van. A cikkek zöme akkor íródott, amikor a fenti törvénynek megjelent egy módosítása, mégpedig ez:
2016. évi XLI. törvény a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény módosításáról

Ennek van egy 4. § -a. Annak meg van egy hetedik bekezdése.
(7) Mentesül a vízgazdálkodási bírság fizetése alól az a létesítő, aki a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény módosításáról szóló 2016. évi XLI. törvény hatálybalépését megelőzően vízjogi engedély nélkül létesített vízkivételt biztosító vízilétesítményt, ha annak vízjogi fennmaradási engedélyezési eljárását 2018. december 31-ig kérelmezi, és az engedély megadásának feltételei fennállnak.”

Vagyis itt volt szó, a 2016. előtt létesített vízkivételi helyekről. Ám egy évvel később, 2017-ben ez a dátum is módosult, számunkra kedvezően.
Jelenleg az ebben megadottak a hatályos , érvényben lévő dátumok mind a kutak létesítésének időpontjára, mind pedig a regisztrációs határidőre vonatkozóan.
2017. évi CXXXIV. törvény  a belügyi feladatokat érintő és más kapcsolódó törvények módosításáról *

Ebben az áll, hogy a 2016-os dátumot kitolták 2018-ra. Vagyis akik 2016. és 2018. között furattak engedély nélkül kutat, azok is bírság kiszabása nélkül tehetik meg a regisztráltatást.
Ez a 7. bekezdés a következőket írja szó szerint (ez került át az 1995-ös törvény naprakész szövegébe is):

(7) Mentesül a vízgazdálkodási bírság megfizetése alól az a létesítő, aki 2018. január 1-jét megelőzően engedély nélkül vagy engedélytől eltérően létesített vízkivételt biztosító vízilétesítményt, ha
a) a vízjogi fennmaradási engedélyezési eljárást 2018. december 31-ig kérelmezi, és
b) az engedély megadásának feltételei fennállnak.
(8) Nem szabható ki vízgazdálkodási bírság
a) a vizeket érő balesetszerű szennyezés azonnali elhárítása érdekében szükséges, valamint
b) a vizek kártételei elleni védekezés szabályairól szóló kormányrendelet szerinti rendkívüli védekezés műszaki feladataihoz kötődő,
vízjogi engedély hiányában létesített vízilétesítmények vagy végzett vízimunka esetében, ha az egyébként engedélyezhető lett volna.

Sokan nem szívesen olvassák a törvényeket, jogszabályokat, mert a nyelvezete nem laikusok számára íródott, így elég nehézkes az értelmezése. Azért, hogy ne kelljen a teljes törvénytervezetet átolvasni, a NAK rendszeresen összefoglalókat készít a jogszabályokról, melyeket a honlapjukon közre is adnak. Ezekben tömören, mindenki számára érthetően foglalják össze a tudnivalókat. Ugyanitt a módosításokról is tájékoztatják az érdekelteket.

A témában érintett tájékoztatókat itt soroljuk fel.

          1.)  A dátum ugyan 2016., de az engedélyezési eljárás azóta sem változott, változás csupán a kutak létesítésének dátumában van. Itt még csak a 2016. előtti kutakat lehetett bejelenteni büntetés nélkül: 
Tájékoztató a 2016. június 4. napját megelőzően engedély nélkül létesített, vízkivételt biztosító vizilétesítmények vízjogi fennmaradási engedélyezési eljárásáról.

      2.) Itt adnak hírt arról, hogy a 2016.-os dátum 2018. decemberire változik:
      
     3.)

4.)
A Belügyminisztérium tájékoztatót tett közzé a települési önkormányzat jegyzőjének engedélyezési hatáskörébe tartozó kutak eljárásjogi szabályairól. Az anyag bemutatja a felszín alatti vízkivételt és annak hatásait, továbbá tájékoztat arról, hogy milyen engedélyt ad ki a jegyző, mely kutak engedélyezése tartozik a jegyző hatáskörébe. Emellett foglalkozik egyebek közt az e körbe tartozó vízjogi létesítési, üzemeltetési, fennmaradási, megszüntetési engedélyezés mikéntjével.

Ez az utolsónak említett kiadvány azon túl, hogy a kutak engedélyeztetésével kapcsolatban minden tudnivalót leír, arra is jó, hogy akik nem tudják, nem értik, hogy miért fontos, hogy a kutak létezéséről tudjanak, miért kívánatos, hogy megtervezett legyen, miért kell, hogy szakembert is bevonjunk a fúratásba, azok itt arra is magyarázatot kapnak.

Ebből a kiadványból ollóztam ki ezt a két ábrát is a hozzájuk tartozó magyarázatokkal együtt.
A rajzok mindenki számára érthetően mutatják a lényeget.


A felszín alatti vizek a víz körforgásának rendkívül fontos elemét képezik. A csapadékvíz egy része a földfelszínre érve beszivárog a földtani közegbe, ott hosszabb-rövidebb időt eltöltve (néhány naptól akár több ezer évig is), lassú áramlással folyamatosan mozogva a megcsapolódási helyeken (pl. források, vízfolyások medrei, feláramlási területek) ismét felszínre bukkan. Felszín alatti víznek nevezünk minden, a föld felszíne alatt a telített zónában elhelyezkedő vizet, amely közvetlen érintkezésben van a földtani közeggel.
A felszín alatti vizeket a víztartó kőzet minőségétől függően és a felszínnel való atmoszférikus kapcsolat alapján osztályozzuk:

a) talajvíz,
b) parti szűrésű víz,
c) rétegvíz (porózus tároló kőzet vize),
d) hasadékos , repedezett tároló kőzet vize (főként karsztvíz).

A víz a földtani közegben lassú áramlással folyamatosan mozog, sebességét a kőzetek porozitása és vízáteresztő képessége, valamint térbeli helyzete határozza meg. Bár a fentiek alapján az egyes víztartó képződményekben lévő vizek meglehetősen eltérő tulajdonságokkal jellemezhetők, mégis elmondható, hogy a különböző víztartókban lévő felszín alatti vizek dinamikus kapcsolatban állnak egymással. Ebből következően gyakori, hogy a felszín alatti vizek mennyiségi, minőségi viszonyait befolyásoló tevékenység (pl. vízkivétel, szennyező anyag bekerülése) nem csak az adott helyen érezteti hatását, hanem a más víztartó képződményekben lévő felszín alatti  vizek állapotát is befolyásolja
Az illegálisan létesített kutak több szempontból is problémát jelentenek:

  •        A szakszerűtlenül kivitelezett kutak elszennyezhetik Magyarország stratégiai szempontból is megőrzendő, tiszta vízadó rétegeit.
  •       Sok esetben, ha a vízkivétel az első vízadó réteg alatti vízadóból (rétegvíz) történik, amely engedélyezése már nem tartozik a jegyzői hatáskörbe.
  •        A gyors és olcsó kivitelezés érdekében a kontár kútfúró figyelmen kívül hagyja a kútépítési szabályokat, és nem tömedékeli el a fúrt átmérő és a beépített csövezet közötti gyűrűsteret.
  •        A rosszul kiképzett kutak csőszerkezete mentén a felszínről szivárgó szennyező anyagok viszonylag nagy sebességgel és koncentráltan juthatnak be a felszín alatti vízbe.
  •        A nem megfelelő kútkialakítás (palástcementezés hiánya) a mélyebb, rétegvizet, karsztvizet szolgáltató kút esetében a már szennyezett talajvizet közvetlen módon a mélyebb helyzetű, tiszta vizű rétegekbe vezetheti.

Ezt a folyamatot szemlélteti az alábbi ábra:”


Az ábra abban is segít, hogy értsük, belássuk, a talajaink, vizeink védelme közös érdekünk.
Itt pedig arról olvashattok, ami a jelenlegi engedélyeztetés körüli káoszt okozta.
Részletek a 2018/133–135. számú Magyar Közlönyökből.
https://jogaszvilag.hu/szakma/jogszabalyfigyelo-2018-36-het/

Alaptörvény-ellenesnek minősítette az AB az engedély nélküli kútfúrás előírását

A köztársasági elnök által indított előzetes normakontroll eljárásban az Alkotmánybíróság (a továbbiakban: AB) megállapította, hogy a 2018. július 20-án elfogadott, a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Vgtv.) vízkivételekkel összefüggő módosításáról szóló törvény 1. §-a és 4. §-a alaptörvény-ellenes. A szóban forgó rendelkezések lehetővé tették volna ugyanis „a felszín alatti vizekből történő engedély és bejelentés nélküli vízkivétel”-t sértve a „visszalépés tilalmának elvét, és ezáltal az Alaptörvény P) cikk (1) bekezdését és XXI. cikk (1) bekezdését” – derül ki az AB határozatából. Az alaptörvény-ellenesség megállapítására tekintettel a törvénymódosítás nem hirdethető ki.

Az alkotmánybírósági eljárást kezdeményező köztársasági elnök rámutatott arra, hogy a törvényjavaslathoz fűzött indokolás szerint a fenti módosítás lehetővé tenné olyan szabályozás kialakítását, amely szerint 80 méteres kútmélységig engedély és bejelentés nélkül létesíthető lenne házi vízigény biztosítására kút.

Az AB a vonatkozó jogi szabályozás részletes történeti áttekintését követően megállapította, hogy „a fúrt kutak létesítése már 1960-tól kezdődően folyamatosan engedélyhez kötött tevékenységnek minősül, a hatályos szabályozás pedig még az önkormányzat jegyzőjének hatáskörébe tartozó esetekben is meghatározza (egyebek között) a kút kivitelezőjének képesítését, illetőleg a létesítendő kút műszaki adatait. Azáltal, hogy a kút létesítése engedélyhez kötött, biztosított a felszín alatti vizek mennyiségi védelme ……”.

Az Alkotmánybíróság az alábbiakban hivatkozott határozatában kiemelte, hogy a jelenleg hatályos Vgtv. 29. § (4) bekezdése értelmében „az engedély nélkül létrehozott kutak esetében az építmény értéke 80%-áig, de természetes személy esetén legfeljebb 300 ezer forintig terjedő vízgazdálkodási bírság szabható ki. A Vgtv. 29. § (7) bekezdése értelmében ugyanakkor mentesül a bírság megfizetése alól a létesítő, ha 2018. január 1. napját megelőzően engedély nélkül vagy engedélytől eltérően létesített vízkivételt biztosító vízilétesítményt, és a fennmaradási engedélyt 2018. december 31. napjáig kérelmezi, amennyiben az engedély megadásának feltételei fennállnak.”
Tehát a korábban engedély nélkül létesített kutak esetében a jelenleg hatályos szabályozás is lehetőséget biztosít a „fennálló helyzet legalizálására” Ráadásul a törvénymódosításnak a köztársasági elnök által nem támadott rendelkezése ezt a határidőt 2028. december 31. napjáig kitolja.

Az AB a határozatában kiemelte azt is, hogy „a felszín alatti vízkészletek mennyiségi és minőségi értelemben is végesek és csak korlátozottan képesek a megújulásra, ezért felelős vízkészlet-gazdálkodás nélkül a vízkészletek fenntarthatósága is veszélybe kerül.”

A köztársasági elnök által támadott módosító rendelkezések alaptörvény-ellenességének a megállapítására a visszalépés tilalmának sérelme, és ezáltal az Alaptörvény P) cikk (1) bekezdés és XXI. cikk (1) bekezdés sérelme miatt került sor.

Joganyag: 13/2018. (IX. 4.) AB határozat a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvénynek a vízkivételekkel összefüggő módosításáról szóló törvény 1. §-a és 4. §-a alaptörvény-ellenességének megállapításáról.


Ezt azért mutatjuk meg, hogy lássátok, nem magyar találmány a kutak engedélyeztetése és regisztrálása.
A FELSZÍN ALATTI VIZEKKEL KAPCSOLATOS FONTOSABB NEMZETKÖZI ÉS HAZAI JOGI SZABÁLYOZÁS

Reméljük sikerült egyértelművé tenni a határidőket!
Ha bármi változás történne 2018. december 31-e előtt, arról részletesen tájékoztatunk mindenkit a Vidéken újrakezdők facebookos csoportban.

Virágné Fejes Éva
2018. október 26.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése