Ez a vita sosem fog elmúlni, mert mindenki üzleti
szemlélete más és nem is lenne helyes, ha mindannyian ugyanúgy,
ugyanolyan célokkal és eszközökkel akarnánk megvalósítani
álmainkat.
Most
hát elmondom az én üzleti filozófiámat. Használhat olyanoknak,
akinek az üzleti elveiket ki kell fejleszteniük.
Jövedelem.
Megéri-e, vagy sem?
Aki
magának dolgozik, az normál körülmények között a saját
munkáját nem számolja a költségek közé. Nem számol órabért,
hanem csak azt nézi, hogy ami marad miután minden költséget
kifizetett, az több-e, mint amennyivel kezdett. Tizenkét forint a
pozitívban már haszon, mert az alternatíva nulla forint lenne, nem
pedig a minimum órabér.
Megéri-e,
ha az ember a maga ura, nincs aki ugráltatja nap mint nap, aki
letolja, felmondással fenyegeti, ha hibát követ el, ha nincs aki
fúrja, mert kellene neki a pozíciója? Vannak,
akik az alkalmazotti világ szörnyű dzsungeltörvényeiben
kényelmesen mozognak és általában sikeresek. Erősek az idegeik.
Másoknak a munkahelyi politika lélekölő, elszívja az
energiájukat, elhasználja őket. Ez utóbbiaknak a kisebb jövedelem
(amíg beindul az üzlet) is tökéletesen megfelelő,
Ha az éhenhalás ellen már elég jó, ha a jutalom a visszaszerzett
lelki béke és egy élet, amit nem csak lehet, de érdemes is élni
– nekem bőven megéri.
Mivel
foglalkozzunk?
Amikor
kitaláljuk, hogy milyen üzleti ötletünket fogjuk követni, akkor
nem azt kell felmérni, hogy mi a „menő” éppen ma, hanem
magunkba kell néznünk és pontosan megállapítani azt, mi az, amit
szeretünk csinálni. Az üzletünk a hobbink legyen, ne a
büntetésünk.
Az
égvilágon mindenből lehet üzletet csinálni, ha szeretjük az
azzal járó munka egy jelentős részét. Ha nincs ötletünk,
gondoljuk át, mások milyen üzleteket teremtettek hasonló
területen. Ez ötletet ad arra, hogy mi hogyan próbáljuk
megvalósítani a saját elképzeléseinket. Nem szükséges valami
fantasztikus dolgot kitalálni. Bőven elég, ha fantasztikusan jól
csináljuk azt, amit csinálunk. A fantasztikusan jól csinálás
egyik legkézenfekvőbb területe az osztályon felüli
vevőszolgálat, amire később kitérek. Ha készítünk valamit,
akkor annak a minősége szintén az elképzelhető legjobb legyen.
Alkalmazottal,
vagy anélkül?
A
munkánkban lesznek olyan feladatok, amelyeket nem olyan szívesen,
vagy éppenséggel egyáltalán nem szívesen végzünk el. Sokaknál
itt dől el a vállalkozás sikere. Aki nem képes összeszorítani a
fogát és a kellemetlen munkát is elvégezni, az vagy nem tudja
végülis megteremteni az üzleti elképzelését, vagy felvesz
alkalmazottat, hogy szenvedjen az. Belátható, hogy mindkét eset
összeomláshoz fog vezetni. Ha a munka nincs elvégezve,
természetes, hogy az üzlet nem fog menni. Ha mással végeztetjük
akkor, amikor még nincs annyi jövedelem, amely elengedhetetlenné
teszi alkalmazottak felvételét, akkor nem magunknak, hanem a
munkásunknak fogunk dolgozni. A munkás ugyanis nem csak a
fizetésével terheli az üzlet pénztárát, hanem a
társadalombiztosítással, egyéb biztosítással, adóval, a
kötelező kiadandó szabadsággal, betegszabadsággal, a számára
biztosítandó megfelelő munkaeszközökkel (amelyekre nem fog
vigyázni, mert nem az övé) és egyéb előre nem látott
költségekkel is.
Munkások
felvétele akkor történik, amikor már képtelenek lennénk minden
megrendelést kielégíteni segítség nélkül. Ez esetben is csak
akkor, ha a munkás meg tudja termelni azt az értéket, amiből az
összes lehetséges költségeit fedezhetjük és nekünk is marad
valamennyi. Az a véleményem, hogy a munkás legalább a
fizetése dupláját termelje meg az üzlet számára. Hozzáteszem,
hogy a takarítás pl. nem termelés. Ez nem minden esetben
egyszerűen kiszámítható, különösen nem a mezőgazdaságban,
ahol éves ciklus van, nem napi, heti, vagy havi.
Akinek
Micike, a titkárnő nélkül nem vállalkozás a vállalkozás, az
nem üzletet akar csinálni, hanem egy életformát akar a magáévá
tenni. Biztos bukás, mert életformából nem lehet megélni. Ez
fordítva van: a megélhetés biztosíthatja az életformát.
Kell-e
iroda, géppark, vállalati kocsi?
A
legjobb cégek egy hatalmas százaléka otthon a garázsban, vagy a
konyhaasztal sarkán indultak. Az indulási költségeket a
legminimálisabbra kell szorítani. Aki irodát bérel, mielőtt
profitot képes csinálni, gépeket, berendezéseket vásárol és
még nem tudja, miből lesz kifizetve – hiszen ezen a ponton a
vállalkozás még csak álom -, az egyengeti a terepet a bukáshoz.
El kell tudni indulni „kicsiben”. Olyan kicsiben, amilyen kicsi
fizikailag lehetséges. Ne röstelljük használt cuccal felszerelni
a vállalkozásunkat, és csak olyan dolgokat vegyünk meg, ami
elengedhetetlen.
Ez
azért elég trükkös mégis, mert a jó eszközök teszik lehetővé
azt, hogy magas hatásfokon dolgozzunk. Az a véleményem, hogy
az ember kezdje a bevásárlását azzal az eszközzel, ami nélkül
képtelenség lenne előre jutni. Az eszköz legyen nagyon jó,
tartós darab, akár új, akár használt. Amint az üzlet kitermelte
az árát, akkor lehet megvenni a következő darabokat. Ha egyetlen
mód van rá, mindig ragaszkodjunk a jó és tartós minőséghez.
Hosszú távon ugyanis az az olcsóbb. Számomra az az elv is
működik, hogy ha nem tudom, melyik a „legjobb”, akkor a
második, vagy harmadik legdrágábbat vásárolom meg. Általában
jó a minőség.
Vannak
olyan dolgok, amelyeknek azonban nincs összehasonlítható
konkurenciájuk, mert eléggé egyedi berendezések. Ilyenkor tudni
kell különbséget tenni az akarom és a szükséges között.
Mint
mindenben, itt is lesznek tévedések, amelyekkel meg fogunk tanulni
élni.
Induló
tőke
Annyi
pénzt öljünk a vállakozásunkba indulásként, amennyit, ha nem
sikerül, probléma nélkül el tudunk veszíteni. Minden üzleti befektetésemet eleve elveszett pénznek tekintem. Ha visszajön a befektetett összeg, remek. Ha nem jön vissza, nem is törődök vele. De ez csak én vagyok.
Nem kell
azt hinni, hogy új üzletet csak milliók birtokában lehet nyitni.
Ki kell számolni, hogy pontosan mennyibe kerülnek a különböző
engedélyek, a legminimálisabb felszerelés és anyagok, vagy
állomány. Akkor tudni fogjuk, hogy mennyi pénz kell hozzá. A
saccolgatás nem felel meg. Az utánajárás pedig elkerülhetetlen.
Honnan
tudjuk, hogy mit, milyet kell árulni?
Először
nézzünk magunkba és vegyük számba azt, hogy mi, amikor ezt a
dolgot vásároljuk, mit szeretnénk látni benne. Ha anyósunknak
vinnénk ajándékba, vajon milyen legyen, hogy a kritikáját is
állja? Ne foglalkozzunk speciális tulajdonságokkal. Egy
palacsintasütő elég, ha palacsintát tud sütni, de azt csinálja
nagyon jól. A komplex, kombinált dolgok egy külön fejezet, ami
inkább feltalálóknak való, akik egyébként hajlamosak azt hinni,
hogy ami nekik tetszik, az másnak is fog tetszeni. Az ilyen személy
ne a házastársát kérdezze meg, hogy adjon értékelést, hanem
olyan személyt, akiről tudja, hogy habozás nélkül megmondja a
jót is, a rosszat is. Így remélhetjük azt, hogy népszerű cuccot
tudunk piacra dobni.
Vevők,
ügyfélszolgálat, vevőszolgálat
A
vevőnek igaza van és mosolyognunk kell rá.
Ez
azt jelenti, hogy a vevő igényeit akkor is meg kell próbálni
kielégíteni, ha nem túl ésszerűek. Ha reklamál, teljes
odaadással kell megpróbálni kijavítani a dolgot. Ha nem lehet, és
a vevő kívánsága teljesíthetetlen, akkor ezt kizárólag szépen
lehet elmondani neki. Az emelt hangot, a vérben forgó szemeket el
kell tudni viselni (határokon belül), mert a vevő, mire a
reklamációra sor került, már jól felidegesítette magát és
valószínűleg a józan megfontolás éppen nincs szolgálatban
nála. Mindent kövessünk el azért, hogy a vevőt megnyugtassuk és
megoldást találjunk a problémára. Ne felejtsük el, hogy a vevő
az, aki eltart bennünket. Nem az eladó tesz szívességet a
munkájával, hanem a vevő a pénzével.
Ez
nem jelenti azt, hogy mindent el kell tűrni. Természetesen nem
durváskodunk, veszekszünk a vevővel még ebben az esetben sem,
hanem egy mondattal lezárjuk a vitát és nem árulunk neki többet,
mert a lelki békességünk fontos.
Mindig
mosolyognunk kell a vevőkre. A telefonban is. Az emberi fül
csodálatos műszer és meg tudja mondani nekünk, hogy a vonal másik
végén az illető mosolyog-e. A mosoly ajándék, ami nekünk
semmibe nem kerül, de valakinek esetleg jó napot szerzünk vele.
Akire mosolyognak, az mindig jobban érzi magát, mint az, akire
morcosan néznek. Több kedve lesz vásárolni is.
Kell-e
fejlesztés?
Az
üzletet állandóan fejleszteni kell. Nem ésszerűtlenül, hanem az
üzlet keretein belül. Aki tejet árul, esetleg idővel elkezd
foglalkozni tejszín, tejföl, túró, sajt készítésével is, és
ez körülbelül a végső határa a tejtermelő üzletének
bővítésére. Lehet, hogy praktikus okok miatt meghatározza a
termékkörét és nem akar tovább fejleszteni. Ez azonban nem
jelenti, hogy nincsenek egyéb dolgok, amelyeket lehet fejleszteni.
Ha mást nem, lépést kell tartanunk a szakma híreivel.
Mások
pedig fejlesztik a termékkört. Többféle, vagy különlegesebb
termékeket ajánlanak, minden évben egy-két új terméket adva a
választékhoz. Időnként régi, nem olyan nagyon sikeres dolgot
félre lehet tenni és helyet adni valami újabbnak. Ez azért nagyon
jó, mert a vevőink nem fognak más üzleteket nagy érdeklődéssel
megtekinteni, mert tudják, hogy előbb, vagy utóbb hozzánk is
eljutnak a piac újdonságai és tőlünk meg tudják majd vásárolni.
A
vásárlók szeretnek hűségesek lenni. Ne vegyük el tőle a
kedvüket.
Értékesítés
Az
üzlet legsarkalatosabb pontja. Értékesítés nélkül hiába van
üzletünk, végülis nincs üzletünk. A legtöbb üzlettulajdonos
ezt a munkát utálja a legjobban.
Ez
adott lehetőséget arra, hogy kialakuljon a hivatásos eladók
szakmája. Nem tanítják sehol, erre való érzékkel rendelkező
emberek megélnek abból, hogy a „tulaj” utál
vevőket felhajtani. Eladni igen, de
megtalálni, becserkészni a vevőt nem annyira.
Ahogyan egy hivatásos eladó ismerősöm
mondta (csúnya szájú az illető): Az eladás olyan, mint xart
hajigálni a falra. Valami ottragad. A legkiválóbb hivatásos
eladó a lelkem, akit valaha is láttam, de semmiféle illúziója
nincs a szakmát illetően. Nagyon sok próbálkozásból néha
egy-egy bejön. Mégis meg lehet belőle élni, mert az emberek
többsége egyszerűen nem bírja gyomorral a sok-sok
visszautasítást. Patrick sikerének egyébként az volt a kulcsa,
hogy végsősoron imádott eladni dolgokat. Bármit, bárkinek. Ha
kötött egy új ismeretséget egy kocsmában, előbb, vagy utóbb
valami eladható dologról kezdett beszélgetni. Ha látta, hogy
„felcsillan a szem”, akkor részletekbe merült, névjegykártyát
adott és remélte, hogy kap majd egy telefonhívást. Neki mindenről
valami eladható dolog jut az eszébe.
Mégis
magunknak is mindent el kell követnünk legalább a kezdetekben azért, hogy
megtalájuk a vevőinket, akik meg is fizetik a reális árat
termékeinkért.
Csomagolás
Ha
az eladásra váró termékünket csomagolni kell (szinte mindent
kell), a csomagolás legyen esztétikus. Nem kell drága csomagolás,
de feleljen meg a célnak. Dobjuk fel valamivel, ha van rá mód.
Nagyon tudom ajánlani a színes selyempapírt. Válasszunk egy színt
és ragaszkodjunk ahhoz a színhez.
Rugalmasság
Bármilyen
üzlet körülményei folyamatosan változnak. A változásokat észre
kell tudni venni és alkalmazkodni. Ha pl. paradicsomot árulunk,
nem tarthatjuk a fejünket csak a palánták között. Észre
kell venni, ha kiderül, hogy bizonyos körökben most éppen a lila,
vagy sárga paradicsom a divat és azonnal fel lehet venni a
repertoárunkba egy-két sárga, vagy lila fajtát is, aztán ha
beválik, akkor azt is termeljük.
Hallatlanul fontos a változó körülményekhez való alkalmazkodás.
Emiatt is fontos, hogy szeressük, amit csinálunk, mert akkor nem
esik nehezünkre figyelemmel kísérni a változásokat.
Siker
és sikertelenség
Kivétel
nélkül mindenki sikerre vágyik. A siker örömén túl az üzletből
akarunk megélni, tehát igazán húsba vágó kérdés, hogy
sikeresek legyünk. Ugyanakkor tudomásul kell vennni azt, hogy a
sikerhez vezető út sikertelenséggel van kikövezve. Mindig vannak
sikertelen kísérletek. Ezt jó kedéllyel kell fogadni, mert ez az
üzlet velejárója. Mindig többet tudunk tanulni a sikertelen
próbálkozásokból, mint a sikeresekből. Próbálgatva
változtatunk bizonyos dolgokon, hogy kizárásos alapon megtudjuk,
hogy mi az, ami a sikertelenséget okozta. Amikor ezt a rejtélyt
megfejtettük, akkor jelentős tudással lépünk tovább.
A
legenda szerint Thomas Alva Edison kb négyezredik próbálkozására
sikerült egy működő villanykörtét készítenie. Mi lett volna,
ha háromezer ötszáznál abbahagyja?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése