Keresés ebben a blogban

2018. december 8., szombat

Ismerjük meg! 3. - A világ legapróbb rovarai

"Tündérdarázs"

Mymaridae sp.

Ezt a tündéres dolgot kivételesen nem én találtam ki, hanem a britek (fairy flies, fairy wasps) . Van kérdése esetleg bárkinek, miért nevezhetik így őket?

Erre a fotómra kivételesen büszke vagyok. Tegnap este gömböcugrókákra vadásztam, de még mindig nagy a szárazság, úgyhogy alig-alig akad egy-két példány. A járókelők természetesen annyit láttak, hogy valami magas figura áll a mezőcske közepén, minden második lehullott falevelet a kezébe veszi, szigorú szemmel végigpásztázza, majd ha élet nyomait nem tapasztalta rajtuk, kecsesen odébb pöccinti őket (ellenkező esetben végtelenül puhán helyezi vissza a talajra ). Ebből a lényből egy levél alján csupán annyit tudtam kivenni szabad szemmel, hogy valószínűleg állat, és nem egy növényi alkatrész... 
Darázsnak tippeltem, csak ennyire icipicit még sohasem láttam. Nagy szerencsém volt, mert pillanatok alatt megtaláltam a keresőn keresztül, és három felvételt is sikerült lőnöm róla, mielőtt fellibbentette szárnyait, és a magasba emelkedett, ezt épp abban a pillanatban, amikor távozni készült.

Egyébként a fémfürkészek legprimitívebb csoportja, sőt, egyben a világ legapróbb rovarai tartoznak ide! A legtöbb faj mérete 0,5 és 1 mm között változik, az igazán aprók alig haladják meg a 0,1 mm-t!! Peteparaziták, általában olyan fajok petéibe helyezik saját petéiket, mely növények belsejébe vagy talajba petéznek. Ezeknek a parányoknak nem okoz gondot a megközelítés. Nagyon sok rovarcsoport szerepel célpontjaik között, de magam sem gondoltam volna, hogy még az apró fürgetetvek és pajzstetvek petéit (!!!) is parazitálhatják ilyen törékeny darazsak.

Ha valakit érdekel, és veszi a fáradságot, hogy beüti a google-be a család nevét, azt fogja tapasztalni, hogy szinte alig létezik olyan fotó, ahol élő állatot sikerült valakinek lencsevégre kapnia. Mindez annak köszönhető, hogy iszonyatosan aprók, és ha még meg is találja a fotós, másodpercei vannak, amíg fel nem reppennek.

Hálásan köszönöm, ha megosztod!
 – itt: Gyömrő Tőzeges.
https://www.facebook.com/277980132701776/photos/a.278346605998462/487405601759227/?type=3&theater

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése